Mobbende antimobning – effekter af elevmægling som antimobbeteknologi. |
Af Ditte Rasmussen Resume af kandidatspeciale ved eksamen i pædagogisk psykologi, DPU, Aarhus Universitet. Specialet er kvalitativt, empirisk funderet og beskæftiger sig overordnet med italesættelser og forståelser af mobning, og specifikt med elevmægling som antimobbeteknologi. Dette speciale indskriver sig i mobbeforskningsfeltet, og anlægger et poststrukturalistisk og socialkonstruktionistisk perspektiv. Ambitionen med dette speciale er at undersøge mobnings og elevmæglings kontekstuelle tilblivelser. Elevmægling er en populær antimobbeteknologi, og anbefales af eksempelvis Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). Med specialet søges der åbnet op for andre forståelser af mobning og elevmægling end den, som gives af ex. DCUM ved at give et kompleksitetssensitivt bud på forståelsen af mobning og diskursive betingelser for antimobbearbejde. I specialet spørges der: Teoretisk trækkes der på arbejder af Foucault, Davies & Harré og Heede, samt Søndergaard, Kofoed, Khawaja og Staunæs. Centrale begreber er ex. positionering og subjektivering. Endvidere inddrages governmentality studier, hvor Dean, Foucault, Åkerstrøm Andersen & Thygesen udgør centrale bidrag. Det empiriske materiale består af observationer, hvor først voksenmæglere og siden elevmæglere følges. Desuden består materialet af en række interviews, hvor så forskelligartede perspektiver som muligt søges inddraget, heriblandt både elevmæglere og repræsentanter for skolens ledelse. I analyserne bliver det tydeligt, hvordan jagten på den "rigtige" mobning foregår, og hvordan subtile eller ikke-synlige mobbeprocesser kan overses i antimobbearbejdet. |