Mobning i barndommen

 

Betydningen af barndommens mobbeerfaringer, i voksenlivet

v/ adjunkt Charlotte Mathiassen og adjunkt Eva Silberschmidt Viala

 Hvordan beskriver forskellige voksne i forskellige aldre, køn og med forskellige karrierer og jobs  deres erfaringer med mobning i skoletiden, nu hvor de er voksne?

Hvordan håndterer man tilværelsen som voksen, når man har mobbet andre? Når man så på at andre blev mobbet? Når man selv blev mobbet? Og hvordan hvis man har bevæget sig mellem positionerne igennem skoletiden?

Projektet undersøger, hvordan de erfaringer voksne har med mobning i skoletiden bliver integreret og omsat i voksentilværelsen – vel at mærke med fokus på alle de ovennævnte positioner.

Hvad gør personerne med deres mobbeerfaringer – på arbejdet, i familien, i vennekredsen, i selvforståelsen?

Projektet er inspireret af blandt andet kulturpsykologisk tænkning og virksomhedsteori sat poststrukturalistisk tænkning. Vi benytter kvalitative metode – primært individuelle samtaler og gruppe samtaler.